sâmbătă, 31 ianuarie 2009

"URMATOAREA POVESTE"





1.


Guglielmo din Bascavilla




OAMENI DE SEAMA au relatat cum au fost intrebati de vizitatori ocazionali in bibliotecile lor, daca au citit toate cartile respective. De fapt nu este o intrebare, ci o insinuare: " esti un snob ! ".
UMBERTO ECO , i-a raspuns unui astfel de fariseu, ca in biblioteca se mai afla doar cartile inca necitite, nu si cele deja lecturate. BIBLIOTECA BABEL care adaposteste cu 10 mii de volume mai mult decat se pot citi intr-o viata de om,este si ea spatiul acestui tip de intrebare.EU,CARE vreme de 20 de ani am citit in medie 100 de carti pe an, si alti 25 de ani ,aproape tot pe atat,LE RASPUND ca iubesc cartile, mai mult decat orice pe lume , si ca, toate volumele mele si-au gasit cel mai potrivit loc, in spatiu si timp , ALATURI DE MINE. Caci le iubesc ca pe niste prieteni neasemuiti.SANT PRIETEN cu Guglielmo din Bascavilla, de parca as fi ADSO din MELK si din nefericire, un astfel de prieten n-am gasit si in viata ! NU MA VOI SATURA nicicand de ele si sper ca voi cumpara una si in ziua de pe urma.Voi muri lasand neterminata ULTIMA CARTE.
Dar nu vreau sa o iau cu mine in mormant.
2 .
FRATELE MEU, GIANBATTISTA BODONI





PETRICA, arhitectul , a incetat din viata in somn , inainte de a fi implinit varsta de 55 de ani, pe care eu, cu 3 ani mai mic decat el, o am in prezent, incat sunt mai varstnic decat fratele meu mai mare. Avea, pe noptiera,in dimineata ai carei zori nu i-a mai vazut, neterminat, romanul "MISTERIOASA FLACARA A REGINEI LOANA " de UMBERTO ECO.In carte, un anticar sexagenar din Milano,Gianbattista Bodoni, incearca sa-si recupereze memoria pierduta dupa un accident cerebral. Doctorul Gratarolo , il indeamna sa se intoarca in tzinutul natal, la Solara, in casa stramoseasca de la tzara, unde anticarul reciteste cartzile tineretzii si isi redescopera viatza uitata.Bodoni se afla insa in scurtul ragaz de dinaintea atacului final, si in trairile de la granitza mortzii intrezareste o poveste uitata de pe culmile arse de fulgerul iubirii si spiritul sau se chinuie sa developeze chipul uitat al liceenei iubite. Era o fata emigrata cu familia in America Latina in perioada fascista,care a murit de tanara , iar acum in ultimele sale clipe de viatza, Bodoni are nevoie de amintirea infatzisarii sale, pentru a inchide cercul.In agonie, Bodoni intra in rezonantza cu amintirea filmului de animatie despre regina LOANA si spera ca misterioasa flacara a reginei din banda desenata ii va reda chipul iubitei pierdute .Dar soarele se intuneca la fatza si imaginea fetei ramane in neant.Pastrez, in BIBLIOTECA BABEL, exemplarul cartzii lui Eco, de pe noptiera fratelui meu.

3.
URMATOAREA POVESTE





Un roman la fel de tulburator precum cel al lui ECO este "Urmatoarea poveste" de CEES NOOTEBOOM, de numai 105 pagini,in care viatza , trairile din pragul mortzii si amintirea visului de iubire ,aduc aminte de trairile lui BODONI, fratele meu.In timp ce, in camera sa din Amsterdam, trupul incepe sa i se raceasca, un varstnic , fost profesor la tineretze, se trezeste intr-o camera de hotel din LISABONA in care se aflase cu doua decenii in urma, intr-o aventura adulterina, cu o colega profesoara.Este o coborare in apele tulburi ale inconstientului, unde isi reantalneste o fosta eleva , care era posibila mare iubire a vietzii, pe care a ratat-o din cauza ibovnicei si de fapt le-a piedut pe amandoua.In clipele atemporale de dinaintea sfarsitului, naratorul realizeaza o calatorie simbolica care sa-i dezlege taina propriei identitatzi "Plecand din Amsterdam,omul nu stiuse ce calatorie avea sa faca.Deindata ce va fi terminat povestea ,cineva il va gasi mort, vor veni oameni sa-i puna trupul indesat pe catafalc,si mai apoi ,sa-l incinereze.Colegii vor citi anuntzul mortuar din ziar si vor spune: ''Ia te uita, Socrate a murit''.



4.

FRANCISCO BARBATUL, VESTESTE DESPRE MACONDO






Din veacul de singuratate,in Macondo, am trait si eu iata, 35 de ani catzi se implinesc, in 2009, de la aparitzia cartzii in colectzia B.P.T.,si de la prima ei citire.
Am lecturat cartea,si cu mintea pe deplin inflorita, si la vremea ofilirii sale,iar cartea a ramas stralucitoare, ca si la prima citire. Romanul, care incepe cu o geneza si , sfarseste ,ca si tot ce este sub soare, cu o apocalipsa, cuprinde intre pagini, o lume intreaga ,adusa la lumina de Gabriel Garcia Marquez.Am cumparat,in timp,mai multe editzii ale "veacului" de iluzie si realitate, dar volumul dintai, ramane neasemuit. Primul meu volum ,citit de oameni dragi, unii, dusi ,de-acum, pe vecie, a fost citit si de visul meu de iubire, din tineretze .Exemplarul, desi flendurit,ramane pentru mine o relicva sfanta.In anul 2008, am fost,de-a dreptul electrizat, gasind un exemplar din B.P.T. ,bine pastrat, la anticariat. Il consider un dar divin.A fost momentul regasirii timpului pierdut. Iata aici ,poza cartzii citite de iubirea mea dintai, si de asemenea si poze cu alte cartzi ale autorului indragit. Cand iau cartea in mana ,reinvie mama din mortzi, reinvie trei fratzi pierdutzi , un prieten drag, si reinvie si amintirea Ilenei ,care nu m-a chemat cu ea, in zarea luminoasa,atunci in 1978 ! N-am mai aflat ,niciodata nimic despre ea,dar intuitzia imi spune, ca este mai fericita decat putea sa fie, alaturi de mine, in viatza .Iar pe mine ,ma astepta, fara sa stie ca ma asteapta, Loli, aici in Lemuria.








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

vizitatori

bulinute rosii

cactusi faini