duminică, 19 aprilie 2009

Parul tau e o flacara


Fratele meu Petre, era cu trei ani mai mare decat mine, si, de mici copii, ne-am luat obiceiul de a ne pune, in discutziile noastre, care adesea deveneau dispute, pe pozitzii contrare.Daca unul dintre noi gasea ca ceva e bun sau frumos, celalalt contesta, dar cu argumente, care uneori deveneau sofisticate sau chiar abstracte. Am scris ,si eu, cum a scris si el, la vremea aceea, niste pozele, ca sa nu le zic chiar poezii. Dar mi le-a desfiintzat cu o fortza a argumentului care m-a convins sa nu mai pierd vremea cu asa ceva. Totusi, nu ma puteam da batut, si am gasit o cale de a-i dovedi ca nu este un judecator infailibil, in asa fel incat sa recunoasca insusi ca a gresit. Si m-am pus pe cautat o poezie de Blaga, care sa nu fie "nici prea-prea, nici foarte-foarte", incat sa-mi pot lua curajul sa declar ca am scris-o eu. Ziua intreaga am citit Blaga. Cunosteam bine poeziile sale, si inca si azi pot recita zeci de poezii din Blaga, pe de rost. Am strabatut, infrigurat, "Poemele luminii", "Pasii Profetului", "In marea trecere", "Lauda somnului", "La cumpana apelor", "La curtzile dorului", "Nebanuitele trepte", "Mirabila samantza", pana cand, hat-departe, in "Vara de noiembrie", am gasit ceea ce credeam ca e potrivit scopului meu. Si anume, poezia "M-am oprit langa tine". Redau un fragment din aceasta poezie plina de taina si fior, si ma intreb cum de am indraznit sa mint cu premeditare ca as fi scris-o eu. ..."M-am oprit langa tine, cand tacerea ta/ mi-a spus: NU MA ATINGE!/ M-am oprit langa tine/ descoperind ca parul tau e o flacara/ pe care vantul nu o stinge"... Nu redau mai mult, pentru aceasta amintire ,din poezia care azi, ma rascoleste... Desigur, Petrica a ripostat, cand i-am citit "poezia mea", spunand ca e o tampenie. Apoi, cand am crezut ca-l dau gata, dovedind ca e scrisa de Blaga, a rectificat : " E o poezie proasta de Blaga". Ceea ce nu cred ca gandea cu adevarat. Amandoi am fost, in viatza, ferventzi admiratori ai lui Blaga. Din pacate, fratele meu, care a fost arhitect, a murit la varsta de 54 de ani, in 2006, si, de atunci, lumea este si pentru mine un loc bizar ,pe care l-as parasi degraba...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

vizitatori

bulinute rosii

cactusi faini